• Kompetansedeling

19/02/2024

edf40wrjww2utHPContent:FullText

Barnehager har tradisjonelt sett vært lite flinke til å markedsføre den faglige jobben som gjøres og hvorfor. Dette har vi i Smedhusåsen Barnehage ønsket å gjøre noe med, derfor har vi de siste årene rettet fokus mot å synliggjøre fagkompetansen de ansatte sitter inne med.

Ett av grepene vi har gjort er å bruke kompetansen aktivt mot foreldrene i form av fagbaserte foreldremøter. Pedagogene holder foredrag/ kurser foreldrene i aktuelle temaer som de kan dra nytte av i sin oppdragerrolle og samvær med barna sine. Foreldrene får også et innblikk i hva de ansatte egentlig holder på med alle timene foreldrene er på jobb. De siste årene har vi valgt å dele fagkveldene over 2 dager, slik at småbarnsavdelingene og 3-6- års avdelingene har hver for seg. Da kan temaene "spisses" mer til aldersgruppene, og foreldre som har barn på både stor og liten avdeling skal ha mulighet til å kunne delta på begge møtene.

Tiltaket vårt har vist seg å fenge foreldrene, og tilbakemeldingene vi får er at de synes det er lærerikt, samtidig som de får et helt annet bilde av oss som fagpersoner. I det daglige opplever de ansatte mer anerkjennelse og respekt, og flere foreldre søker veiledning og råd av pedagogene enn tidligere. Pedagogene og de øvrige ansatte får vist hva de besitter av kunnskap noe som også forsterker selvfølelsen og stoltheten til yrket vårt.

Temaer vi har presentert foreldrene så langt er:

2011: Lek

2012: Barns utvikling og grensesetting

2013: Foreldresamarbeid til barnas beste

2014: Barns utvikling – Hvorfor vi gjør som gjør, fra teori til praksis

2015: Den verdifulle barndommen

2016: Vennskap og forebygging av mobbing

2017: Kvalitet i barnehagen. Det er de ansatte det kommer an på

2018: Psykisk helse i barnehagen

2019: Lek eller lykkepille

2020: Foreldremøtet ble avlyst grunnet Korona

2021: Foreldremøtet ble avlyst grunnet Korona

2022: Foreldremøtet ble avlyst grunnet Korona

2023: "Mot til å være foreldre". Grensesetting og barns medvirkning

2024: "Samarbeid til barnets beste". "Laget rundt barnet"

Det har vært flere ganger som media har møtt opp og skrevet om foreldremøtene våre;

*2012; Private Barnehagers Landsforbunds sitt tidsskrift barnehage.no

*2013; Utdannings forbundets tidsskrift Første Steg

*2014; Tidsskriftet Barnehagefolk / Verktøykassa

*2015; Glade Barn I Barnehager

*2016; Barnehage.no (Private Barnehagers landsforbund sitt tidsskrift). Leder for Foreldreutvalget for barnehager (FUB); Marie Skinstad- Jansen var også tilstede som invitert gjest.

*2017; Ingen fra tidsskrifter besøkte oss dette året, men Ingerborg Tveter Thoresen gir ut boken "Foreldresamarbeid i barnehagen til barnets beste". I denne boken blir Smedhusåsen barnehage og vår daglig leder Royne K. Berget nevnt mange ganger, som et godt eksempel på hvordan foreldremøter kan gjennomføres.

*2018; Dagsavisen Moss